Brev:
Skemad og følgevirkeninger
9. april 2012
Alder:
5 mdr.
Skemad og følgevirkeninger
Hej Helen,
Jeg er ny her på siden og trænger efterhånden til lidt vejledning. Vi er bosiddende i Sydtyskland og derfor er det ikke altid lige let at få råd og vejledning af familie og venner.
Lidt baggrund: Vi blev i den 11.11.11 forældre til Theodor som vejede 3550 gram og var 55 cm lang. Jeg har ammet ham fuldt ud (dog med suttebrikker) og det har fungeret fint. Han har taget godt på og vokser støt. Han vejer nu ca. 8 kg og er 68 cm, så han er en stor, glad og tilfreds dreng.
Da han fyldte 4 mdr. startede vi langsomt op med forskellige slags grød tilsat forskellig slags frugtmos 1 gang om dagen til middag + vand i kop, fordi jeg følte at han ikke fik nok ved mig. Han begyndte at vågne oftere om natten, og han har altid sovet gode lange stræk, 4-6 timer af gangen. Der gik ikke længe inden han spiste 1 dl og nu er han oppe på 1,5-2 dl. per gang, men stadig kun en gang om dagen. Han vil meget gerne spise af ske og har villet det lige fra starten. Jeg kan ikke få ham til at spise ved mig bagefter, så grøden er trådt i stedet for en amning her og han er mæt længe. For 14 dage siden ca. begyndte vi at give ham en flaske til natten efterfulgt af amning, hvis der er behov. Han bruger mest amningen til at falde i søvn på. ...
...
Indtil nu har han ikke haft problemer med afføringen, men nu er der gået 3 dage siden sidst og mit spørgsmål er så om det er for stor en portion at give ham af gangen og om flasken har indflydelse på om han har afføring eller ej? Han drikker 2 små glas vand til grøden og det bliver vel til ca. 1-1,5 dl, så han vil gerne drikke vand. Han har ikke haft problemer med maven længe, dog kunne der i perioder godt gå flere dagen uden afføring mens han kun blev ammet, men det er vist normalt?!
Det var kun lige den første måneds tid han døjede lidt med luft i maven, så det er lidt uvant at han lige pludselig har problemer, men han virker ikke som om han har ondt.
Vi vil meget gerne introducere grøntsagsmos til aftensmad her når han fylder 5 mdr, men hans tarmsystem skulle jo også gerne kunne følge med, så derfor har vi heller ikke givet ham mere end et måltid om dagen indtil nu. Ville det være bedre at give ham to måltider på 1 dl. eller skal jeg bibeholde mængden til frokost og starte op med aftenmos også? Målet er at skrue lidt ned for amningen om dagen, men stadig bibeholde aften, nat og morgen.
Jeg har også et par spørgsmål omkring hans døgnrytme, men det skriver jeg i en anden mail.
På forhånd tak for hjælpen
Mange hilsner
Malene